Påskekrim i mars

Deler av casten til “Napoleons forsvunne hatt”. I bakgrunnen min rolle: “Toby or not Toby”, en “halvveis vellykket skuespiller”. Bør jeg være fornærmet?

Deler av casten til “Napoleons forsvunne hatt”. I bakgrunnen min rolle: “Toby or not Toby”, en “halvveis vellykket skuespiller”. Bør jeg være fornærmet?

Ja, da er det bestemt at jeg i mars vender tilbake til min fødeby for å spille i Telemark Fylkesmuseums påskekrim, “Napoleons forsvunne hatt”. I dag var det fotoshoot i særdeles kalde omgivelser ute på friluftsmuseet.

Om forestillingen:

Møt Susanna Ording, eier og husfrue på søndre Brekke gård i 1808. Susanna har invitert Napoleon Bonaparte til Søndre Brekke gård og Brekkeparken for å forbedre handelen med franskmennene. Men Napoleon har en hemmelighet. Han har en magisk hatt som han gjemmer innenfor skjorta, men nå har den forsvunnet!

Reklame i Romania

På tredje forsøk fant jeg endelig det berømte Parlamentpalasset, en av de massive bygningene som står igjen etter Ceaucescus styre.

På tredje forsøk fant jeg endelig det berømte Parlamentpalasset, en av de massive bygningene som står igjen etter Ceaucescus styre.

I dag er jeg i Bucuresti, Romania, for å spille i en reklame. Skuespillerbransjen er normalt ikke ved å renne over av frynsegoder, men å få vandre rundt i de vakre gatene i gamlebyen i Bucuresti var virkelig en sjelden bonus.

Vega Scene og Rampelys

Vega Scene

Vega Scene

Godt nyttår!

I forbindelse med min nye jobb som instruktør på Oslo Teatersenter var jeg med på befaring på Vega Scene, som skal huse årets Rampelysfestival, der jeg nå skal delta med to ungdomsteatergrupper. Inntrykket var utelukkende positivt, og det virket som det gikk igjen blant alle de oppmøtte instruktørene. 

Regi på gamleskolen

Her (bakerst): de tre fantastiske unge skuespilleremnene jeg fikk gleden av å jobbe med under NSKI Høyskoles enakterprosjekt.

Her (bakerst): de tre fantastiske unge skuespilleremnene jeg fikk gleden av å jobbe med under NSKI Høyskoles enakterprosjekt.

I høst har jeg fått anledning til å vende tilbake til mitt utdanningssted, NSKI Høyskole, denne gangen som regissør for tre skuespillerstudenter i deres enakterprosjekt.

Vår oppsetning av en fortettet versjon av “I Skyggen av Elektra” ble en intens berg-og-dal-banetur hvor de tre fantastiske skuespillerstudentene ga absolutt alt.

Det har vært en fantastisk opplevelse å få være med på å hjelpe disse unge skuespillerne på veien mot å bli mine fremtidige kolleger.

Audiovisuell apokalypse

Kongsberg Teaterlaboratorium har laget forestillingen “KALDT!” so balanserer humor og dramatikk i et postapokalyptisk landskap.

Kongsberg Teaterlaboratorium har laget forestillingen “KALDT!” so balanserer humor og dramatikk i et postapokalyptisk landskap.

Jeg har vært heldig nok til å få jobbe med en flokk veldig engasjerte unge skuespillere ved Kongsberg Kulturskole fram mot den audiovisuelle forestillingen «KALDT!». Denne fantastiske gjengen har jobbet fram denne historien gjennom devicingteknikker, og det har blitt en fantastisk fortelling om flere sterke karakterer møte med ekstremvær og personlige kriser.

Forestillingen har premiere førstkommende tirsdag og er beskrevet her:

Det begynte som en helt vanlig vinterdag. Litt mer snø enn vanlig, og litt kaldere. Men det skulle snart vise seg at dette været var alt annet enn vanlig vintervær. I et gammelt bibliotek i Oslo sperres en forsamling mennesker inne: En arrogant advokat, en glemsom eks-bibliotekar, en spillegal tolvåring, en (ifølge seg selv) veldig voksen femtenåring, en Internettavhengig ensomulv og en naturfagslærer med ekstrem sosial angst – sammen med svært livlig skoleklasse. Når en av dem forsvinner ut i snøværet må de som er igjen lære seg å samarbeide. Vil de greie det – eller vil de drive hverandre til vanvidd først?

"KALDT!" er Teaterlaboratoriets audiovisuelle forestilling, basert på et radioteater vi produserte forrige sesong. I forestillingen brukes både tradisjonelt teater, lydscener fra radioteatret og utradisjonelle teknikker for på en lett og leken måte å fortelle historien om en ganske uvanlig dag i disse menneskenes liv. Skuespillerne har selv utviklet historien gjennom å skape karakterer og se hva som skjedde når de møttes.u

Oslo Teaterskole

Min nye arbeidsplass på den gamle trafostasjonen over Tøyenparken.

Min nye arbeidsplass på den gamle trafostasjonen over Tøyenparken.

I dag har jeg min første dag som instruktør og teaterlærer ved Oslo Teaterskole. Gjennom året skal jeg lede teatergruppa “Høyspenten” fram mot forestilling på Rampelysfestivalen til våren. Jeg gleder meg stort!

Ibsen og barna, 2018

Henrik Ibsen snuser litt rundt på Nationaltheatret i påvente av sin entré på Barnas Ibsen under Ibsenfestivalen 2018.

Henrik Ibsen snuser litt rundt på Nationaltheatret i påvente av sin entré på Barnas Ibsen under Ibsenfestivalen 2018.

Nok en gang hadde jeg gleden av å få møte barn på Nationaltheatret i Henrik Ibsens skikkelse. Å møte de engasjerte barna på dette ganske lærerike og ganske tøysete arrangementet har blitt et skikkelig lyspunkt når høstmørket begynner å senke seg for meg. Tusen takk til alle flinke folk som gjør dette arrangementet mulig!

Viking 2018

En del av gjengen som bidro i årets "Vikinger på Skeidismo".

En del av gjengen som bidro i årets "Vikinger på Skeidismo".

Så ble det altså "Vikinger på Skeidismo" i 2018 også. Stemmen er rusten og kroppen er fullstendig mørbanket, men drøyt 600 skoleelever har fått en intens og levende forestilling med påfølgende deltagende vikingleir. Egil Skallagrimsson takker for følget og ser fram til å være tilbake til neste år!